Neotáčajme sa chrbátu chrbtom

Chrbát a jeho bolesti patria medzi najčastejšie sťažnosti pacientov na ortopedických ambulanciách.Nech už má bolesť akúkoľvek príčinu dokáže často poriadne znepríjemniť život. Obmedzuje v práci i v oddychu, spôsobuje problémy s pohybom, so životným komfortom, nezriedka spôsobuje aj poruchy spánku a tým znižuje kvalitu života

Príčiny bolesti chrbta sa líšia a sú typické pre vek – u detí a dospievajúcich sú to najčastejšie vrodené deformity chrbta, poruchy rastu, nesprávne zaťažovanie a poruchy pohybových sterotypov, pre mladý a stredný vek sú to hlavne úrazy, zlá životospráva, preťažovanie v práci, športom, akútne poškodenie platničiek a vo vyššom veku starnutie platničiek, oslabenie kostnošľachovosvalového aparátu, zmeny spôsobené starnutím kĺbov, a pridruženými chorobami.

To však nie je podstatné, podstatné je možno to, že teraz sedíme doma v karanténe, či so svojimi školopovinnými deťmi, máte home-office a otravuje vás boľavý chrbát. Aj napriek tomu, že ste vynechali svoju typickú pracovnú záťaž, aj napriek tomu, že ešte vám počasie nedovolí vykonávať jarné aktivity. Možno že patríte k tým, ktorí majú prácu z domu a sedia pri počítači viac, než boli zvyknutí. Nie ste ochotný však strácať čas vyhľadávaním návodov a videí ako cvičiť a posilniť chrbát, zaručených receptov na odstránenie bolesti úpravou jedálnička o „zázračné“ substancie, či plody, alebo výtažky z nich, či kupovaním „zdravých“ stoličiek, matracov a vankúšov… Chcete do seba investovať, ale tých informácií a rád je nespočetné množstvo a neviete sa v tom správne zorientovať? Navyše ste nervózny, že dni utekajú a nič sa nedeje a ani nemôžete „vystrčiť nos vonku“, lebo sme všetci zodpovedne doma!

Rád by ste niečo zmenili, ale neviete kde začať, len viete, že to tak ďalej nemôže ísť. Nechcete opakovať staré chyby, ktoré zhoršujú bolesti, hoci „musíte aspoň navariť, upratať, poprať, vyžehliť, pomôcť deťom s učením a večer zistite, že aj napriek tomu, že ste dnes neboli v práci stále nemáte na seba čas?

Preto niekoľko rád, ktoré nie sú vyčerpávajúce, ale iste zmiernia  bolesti. Odporúčame však pre kvalfikovanú pomocť kontaktovať odborníka, samozrejme až po skončení núdzového stavu. Odborník sa pokúsi správne stanoviť diagnózu a následne nájde spoločne s Vami spôsob liečby, kontrolu bolesti, prevenciu zhoršenia a zabránenie trvalým zmenám.

A teraz niekoľko rád:

– redukujte stres – spoločenská situácia vyžaduje pravidelný denný režim, kontakt s najbližšími, nepoľaviť v chuti žiť

– udržujte pohybovú aktivitu tak, aby ste si nezvyšovali bolesť, pamätajte, že chôdza je tým najjednoduchším riešením pre každý vek

– ak máte doma fit loptu, tak aspoň na 15 minút pri sedení ju vymeňte za stoličku

– udržujte racionálnu životosprávu a konzumujte zeleninu a ovocie, kontrolujte množstvo jedla na tanieri, vzhľadom na vašu záťaž.

Nezabúdajte aj na pitný režim. Aj doma je potreba dopĺňať tekutiny pre správny metabolizmus.

– a ešte 1 cvik, ktorý určite zmierni bolesť chrbta, je nenáročný, ale efektný, môžu ho cvičiť deti aj dôchodcovia:

Postavte sa vzpriamene, nohy na šírku pliec, jedna noha vykročí mierne dopredu, ruky si položte dlaňami na hornú časť sedacích svalov. S nádychom na 7 dôb sa zakloňt, čo vám rozsah pohybu v chrbte dovolí, eventuálne do začiatku bolesti. Zadržte dych a na 7 dôb zotrvajte v tejto polohe. Následne sa vystierajte s výdychom do základného vzpriameného postavenia na 7 dôb a v takejto polohe zotrvajte opäť 7 dôb. Zopakujte 5-10x podľa schopností 3-4 krát do dňa. Nezabúdajte na správne dýchanie a dostatočný čas. 

Pokojne môžete tento cvik robiť spoločne, celá rodina.

© 2020 MUDr. Klein. Všetky práva vyhradené. Made by hejDUDE